Københavns Universitet: PhD studerende lærer at visualisere deres forskning

Grundet corona kunne de ca. 30 studerende og undervisere, der arbejder med det fælles program HOPE (Harnessing the Oxidative Power of Enzymes) ikke mødes til deres årlige to-dages retreat. I stedet foregik mødet på Zoom. Mødets formål var at gøre status over de syv Ph.d.-projekter, som det samlede program indeholder, og samtidigt give deltagerne en kort introduktion til grafisk facilitering. Derudover skulle mødet på andendagen indeholde en diskussion af fremtiden for programmets forskellige forskningsprojekter.

Udbytte
Det, at de studerende og deres undervisere fik en introduktion til grafisk facilitering og en konkret opgave med at tegne præsentationerne af de syv PhD-projekter, skabte en let og munter stemning, som var lige det, arrangørerne havde ønsket sig. Miro-boardet understøttede gruppearbejdet, så det blev meget synligt, hvordan grupperne samarbejdede, og hvilke erkendelser de gjorde undervejs.

Produkter
Der blev udarbejdet syv visuelle referater af præsentationerne af de syv Ph.d.-projekter (disse er underlagt tavshedspligt og kan derfor ikke vises).

Deltagerne fik på førstedagen en kort præsentation af sketchnoting, hvor de fik præsenteret forskellige greb og tegninger ved hjælp af et dokumentkamera. De blev opfordret til at lave en sketchnote af en af de syv præsentationer af Ph.d.-projekterne og bedt om at sende deres tegning samme aften, så den kunne indgå på det Miro-board, der blev brugt til næste dags opsamling.

På andendagen blev alle tegninger vedrørende de enkelte Ph.d.-projekter fremlagt ved hjælp af Miro – og under stor jubel fra deltagerne. Derudover var der uploadet en visuel skabelon til Miro-boardet, som deltagerne opdelt i fem grupper udfyldte sammen. Endelig blev der lavet et samlet visuelt referat af de fire gruppers diskussioner.

Da vi skulle holde årsmøde i vores HOPE-projekt, foregik det digitalt pga. corona. Deltagerne fik mulighed for at arbejde med grafisk facilitering, både i forhold til at lave individuelle sketchnotes og med en visuel skabelon, der understøttede deres gruppedialog. Det fastholdt alle deltagernes opmærksomhed, og løftede vores møde til et niveau, vi ellers ikke ville have haft online.

– Katja Salomon Johansen, Professor, D.Sc., Københavns Universitet, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Sektion for Skov, Natur og Biomasse

 
 

Case: Uddannelsesinstitutioner
Kundenavn: Københavns Universitet
Sted: Online
Varighed: To-dages retreat
Deltagere: 30 personer

 
 
Forrige
Forrige

Hillerød Kommune

Næste
Næste

Videnscenter om handicap